Incarcare... Asteptati...

Categorii produse

Newsletter


BUCSELE DIN POLIURETAN

Revista "AUTOMONDIAL", Ianuarie 1998

...buturuga mica rastoarna carul mare : BUCSELE

Fie ca recunoastem acest lucru sau nu, aceste mici repere din cauciuc duc in spate o mare parte din constructia si placerea automobilului : eficienta directiei, stabilitatea suspensiei, zgomotul caroseriei, tinuta de drum, etc.

Bucsele sunt elemente elastice de amortizare a socurilor si vibratiilor, care actioneaza direct la comprimare/intindere sau torsiune prin elasticitatea materialului din care sunt confectionate.

Oriunde automobilul are nevoie de o fixare elastica intre repere sau subansamble vom gasi o bucsa, de la elementele de prindere ale caroseriei de sasiu la pivotii rotilor, de la amortizoare sau arcurile suspensiei la suportii motorului, de la bara stabilizatoare la bara de torsiune.
Absenta sau deteriorarea acestor bucse are efectele generale cunoscute de toata lumea : masina tremura ca o paiata dezarticulata, zdruncina ca o caruta si zornaie ca o pusculita.

Bucsele originale sunt confectionate in general din cauciuc sintetic, care ofera producatorului citeva avantaje : senzatie de confort marita, datorita elasticitatii foarte mari a materialului ; proiectare simpla, datorita tolerantei mari a cauciucului la solicitari ; tehnologie de fabricatie rudimentara (ca toata industria cauciucului de altfel) ; nu in ultimul rind, pret de cost mic.
Aceste bucse, de calitati variabile chiar in cadrul aceluiasi producator, isi fac simtite limitele mai devreme sau mai tirziu, in functie de virsta si gradul de utilizare a masinii, si incepe calvarul binecunoscut al schimbarii lor, niciodata la timp, niciodata complet si niciodata satisfacator. Si sa nu uitam ca bucse uzate sau improprii insemneaza intotdeauna uzura prematura a altor repere implicate.

Din fericire, dezvoltarea sportului automobilistic, al vehiculelor utilitare si a fanilor automobilului a dus in acest domeniu la aparitia unei intregi industrii paralele, ”aftermarket”, capabila in acest moment sa ofere solutii fie superioare, fie mai ieftine, pentru aproape orice reper al automobilului Dumneavoastra !

Iar pentru bucse, solutia astazi este una singura : POLIURETANUL
Intr-adevar, bucsele traditionale din cauciuc, desi cele mai folosite din motivele deja expuse, prezinta totusi citeva dezavantaje majore :
• rezistenta la uzura scazuta
• performanta mecanica redusa, datorita design-ului simplu si al caracteristicilor de material limitate
• grad de finisare redus, cu fluctuatii de calitate, datorita tehnologiei simple
• rezistenta redusa la medii agresive : mediu salin de pe sosele, ozon, uleiuri si carburanti

Toate aceste dezavantaje dispar prin folosirea cauciucurilor poliuretanice.
Descoperiti prin eforturile concernului german Bayer A.G. si lansati pe piata in 1958, poliuretanii definesc de fapt o intrega clasa de polimeri obtinuti prin reactia izocianatului cu diversi polioli. Actualmente ei acopera aproape toata gama utilizarilor, de la lacuri si cerneluri la fibre Spandex, de la bureti de baie la imitatii de lemn, de la adezivi si talpi de incaltaminte la repere tehnice din cauciuc.
Patrunsi destul de tirziu in lumea automobilului, datorita normelor severe de toxicitate ale produselor de ardere, in prezent orice autoturism modern cuprinde intre 6 si 16% repere din poliuretan : tapiterie usi, tavan, cotiere, tetiere, bord, volan, buretele din scaune, etc.
Folosirea lor la confectionarea bucselor are la baza proprietatile de exceptie ale poliuretanilor, care le ofera titulatura de ”material ingineresc” special : prin modificari de compozitie chimica si/sau tehnologie el poate sa isi modifice caracteristicile de material intr-o gama practic nelimitata. Se pot obtine astfel  materiale (poliuretani) cu diferite elasticitati, densitati, duritati, porozitati, cu diferite calitati de suprafete sau cu o structura variabila in sectiune !

Reperele din poliuretan se produc in general prin doua tehnologii : prin turnare la rece sau prin injectie din topitura. Procedeul prin turnare consta in turnarea in matrita direct a amestecului lichid de reactanti si, desi mai ieftin, este mai putin precis, deoarece racirea neuniforma a matritei si degajarea de gaze in timpul reactiei nu permit un control riguros al productiei. Cea mai folosita este injectia din topitura, in care granulele din cauciuc poliuretanic termoplastic sunt topite (cu sau fara reactie chimica) si amestecate cu aditivi intr-un extruder si injectate apoi sub presiune in matrita. Fabricantii au pus la punct masinarii si procedee sofisticate pentru a controla caracteristicile produselor rezultate, de la precizia dimensiunilor geometrice la calitatea suprafetelor sau elasticitatea materialului.
De aceea bucsele poliuretanice ies in evidenta chiar pentru un nespecialist prin rafinamentul formelor, finisajul executiei si, de ce nu, estetica culorilor.

Dar unde si de ce folosim reperele din poliuretan ?
Accelerarile rapide sau frinarile bruste solicita mult suspensia, astfel ca mentinerea alinierii este preluata de tiranti. Bucsele de tiranti din poliuretan sunt net superioare celor din cauciuc, prin tenacitate si durabilitate.
Barele stabilizatoare (fata/spate) se caracterizeaza deasemenea prin valori mari ale sarcinilor preluate, valori la care bucsele clasice din cauciuc pot deveni chiar ineficiente. Folosirea poliuretanului la barele stabilizatoare, si la capetele de bara, insemneaza in primul rind o alta tinuta la condus, mai ales pentru un temperament sportiv sau o masina incarcata. Cit despre durabilitate, in afara de rezistenta la uzura exceptionala a poliuretanului in sine (de 3 pina la 6 ori mai mare ca a cauciucului), solutii ingineresti (de ex. bucse cu gaura ghintuita) permit introducerea de unsori speciale permanente, care amplifica durata de functionare si silentiozitatea ansamblului.
Bucsele de bascula reprezinta aproape o imposibilitate tehnica : cum sa pastrezi unghiurile de fuga si de cadere ale puntii fata cind basculele se zgiltiie permanent in bucsele prea elastice din cauciuc ? Si aici folosirea poliuretanului aduce acel plus de precizie care asigura o directie mai buna, cu jocuri mai mici si de durata mai scurta.
Suportii de caroserie sau de cabina din cauciuc au o viata scurta si o eficienta limitata, orice suprasarcina (socuri sau greutati) ducind la deteriorare rapida, cu aparitia zgomotelor si pierderea tinutei de drum. Rigiditatea sporita si inalta rezilienta a poliuretanului constituie aici una din metodele cele mai ieftine si mai impresionante de a imbunatati spectaculos conduita si feeling-ul masinii ! Chiar si kit-urile de suprainaltare, de obicei distantoare metalice rigide si zgomotoase, pot fi inlocuite cu repere similare din poliuretan dur de inalta rezistenta.
Bucsele de fixare ale amortizoarelor au ca scop pozitionarea amortizorului in asa fel incit sa ii asigure functionarea corecta axiala. Si aici folosirea unui cauciuc prea elastic introduce jocuri prea mari, astfel incit bucsele de poliuretan vor fi preferate pentru un plus de control si, desigur, de durabilitate.
Bucsele de arc, lamelele distantoare ale arcurilor cu foi, suportii pentru motor sau cutii de viteza, limitatoarele ce cursa ale suspensiei, etc. sunt tot atitea locuri in care poliuretanul isi va dovedi superioritatea, ca functionalitate si durabilitate.

In concluzie, pentru a imbunatati manevrabilitatea masinii si pentru a o adapta stilului propriu de condus sau unor utilizari speciale, bucsele din poliuretan constituie o solutie moderna si neoneroasa, aplicabila atit vehiculelor de teren cit si celor de sosea.
Iar numele furnizorilor de tehnologie este si aici, din pacate, numai cu rezonante anglo-saxone : PROTHANE (USA), WARN (USA), IRONMAN (Australia), OLD MAN EMU (Australia).